Overview

صُمم برنامج بكالوريوس الإعلام بالجامعة الخليجية لتطوير الكفاءات الإعلامية للطلبة الذين يَرغبون في العمل في مجالات الإعلام المتنوعة، من خلال تنمية وتطوير معارفهم في مجالات الإعلام وتنمية الأساليب والمهارات المهنية لديهم، وكذلك يستهدف أيضاً الطلبة أصحاب بعض الخبرات السابقة في وسائل الإعلام.

والأساس المنطقي لهذا البرنامج هو توفير المعرفة المطلوبة في مجالات ووسائل الإعلام من إذاعة وتلفزيون وصحافة وعلاقات عامة من خلال إتباع نهج متعدد التخصصات والممارسات المهنية العالية التي تتبع تسلسل منظم من الوحدات التعليمية التي يمكن من خلالها تطوير معارفهم وفهم التركيز على نظريات الاتصال والتاريخ واللغويات وتكنولوجيا الاتصال والعلوم الاجتماعية، والصحافة، والإعلام، والعلاقات العامة، والبحث، ويتم تعزيز ذلك طوال مراحل الدراسة بالبرنامج بمجموعة واسعة من المقررات التي توازن بين المعرفة والتطبيق الهادفة لتطوير المعرفة والفهم، والمهارات المتخصصة، وتنمية التفكير النقدي والإبداع والمهارات العامة المنقولة في الإعلام بالإضافة لمشروع التخرج.

The program focuses on the Mass Communication major from a contemporary perspective, highlighting the changing Media practices, especially in the digital context. The program emphasizes an interdisciplinary perspective that allows students to work across various avenues of media production. It is designed for students who wish to pursue a broad approach to the study of mass communication institutions, processes, effects, research methods, and analysis. At the same time, it develops skills and theoretical understanding for writing, shooting, recording, editing, and publishing works for digital distribution, events, print, radio and television broadcast, social media, and web-streaming.

Additionally, the program provides a solid understanding of the interaction between media, culture, and society, as well as developing analytical skills, technical skills, and transferable skills as a good foundation for a career in the Mass Communication field. It is also centered around how messages persuade and affect the behavior and opinion of the target audiences.

The program equips the students with necessary employability skills like technical skills along with the professional skills in the media sectors and even more importantly, equips them to gain successful work in this continuously evolving field.

Highlights

The Media Program at the Gulf University aims at the following:

    • The Mass Communication program is the only Arabic program outside the UK accredited by CIPR (Chartered Institute of Public Relations).
    • The Mass Communication program has the ASJMC membership.
    • Partnership with many reputed institutions related to the media industry in the Kingdom of Bahrain.
    • Many of the program alumni are leaders and innovators in their fields.

Discover Our Campus

Key Facts

Level: 8 NQF
Duration: Full Time: 130 Credit Hours
Starting: September (Fall)
January (Spring)
May (Summer for transferred students)
Fees: TBA
Location: Sanad

Get In Touch

For questions regarding study and admissions please contact us:

Phone:
(+973) 1762 0092

Email:
info@gulfuniversity.edu.bh

Address:
Building 1964, Road 4363، Sanad 743, Kingdom of Bahrain

Graduate Attributes

    • Graduate attribute 1 (TBA).
    • Graduate attribute 2 (TBA).
    • Graduate attribute 3 (TBA).
    • Graduate attribute 4 (TBA).
    • Graduate attribute 5 (TBA).

Program Content

    • الحصول على الثانوية العامة أوما يعادلها، بمعدل تراكمي لا يقل عن 60٪، وإلا يتم تسجيل الطالب في برنامج تحضيري يتضمن عددا ًمن الدورات التدريبية المسبقة.
    • اجتياز الطالب اختبار تحديد المستوى في اللغة الإنجليزية، والذي بناءً عليه يتحدد مدى حاجة الطالب من عدمها لدراسة مقررات تحضيرية، ويُعفى الطالب من أداء الاختبار عند تقديمه ما يثبت كفاءته في اللغة الإنجليزية (تقديم إحدى شهادات اللغة الدولية على سبيل المثال:
    • TOEFL (500 PBT / 61 IBT), IELTS (5.5), FCE (60%)
    • اجتياز الطالب لاختبار تحديد المستوى في اللغة العربية وأساسيات الحاسوب لتحديد مدى الحاجة إلى مقررات تحضيرية.
    • يجب على الطالب أن يجتاز المقابلة الشخصية والإعلامية أمام لجنة القبول.
    • The student must have a high school diploma or its equivalent and recognized by the Ministry of Education in the Kingdom of Bahrain. The cumulative GPA should not be less than 60%. Otherwise, the student will be enrolled in a preparatory program that includes several courses.
    • The student must have an acceptable score in any of the following: TOEFL (500 PBT / 61 IBT), IELTS (5.5), FCE (60%), or equivalent. Otherwise, he/she must sit a placement test at the Gulf University.
    • For students who do not meet the English language requirements, they must successfully pass the English courses.
    • The student must pass the following subject tests: Computer Skills, Arabic Language, and otherwise, he must register and pass the associated preparatory courses.
    • The student must pass the personal interview before the Admission Committee.
    • أستوديو تليفزيوني مجهز بأحدث تقنيات إنتاج الأعمال التليفزيونية.
    • أستوديو إذاعي مجهز بأحدث تقنيات إنتاج الأعمال الإذاعية.
    • مختبر الجرافيك والمونتاج والوسائط المتعددة.
    • مختبر الصحافة والعلاقات العامة.
    • مختبر المقررات العامة.
    • مختبر الماجستير.
    • المكتبة والدوريات العلمية الورقية والإلكترونية.
    • حجرات الدراسة المجهزة بأحدث وسائل العرض.

    • TV Studio: equipped with the latest TV production technology.
    • Radio Studio: equipped with the latest broadcast production technology.
    • Graphic, and Multimedia Lab.
    • Journalism and Public Relation Lab.
    • General Lab (lab 204).
    • Master Lab.
    • Library and scientific journals and electronic paper.
    • Classrooms equipped with the latest display facilities.

TBA

On-site:

IT Support Office
1st Floor
08:00 AM – 04:00 PM

IT Helpdesk
Admission Desk – Ground Floor
04:00 PM – 06:00 PM

Online:

IT Department,
Gulf University, P.O. Box 26489, Kingdom of Bahrain,
Email: helpdesk@gulfuniversity.edu.bh
Phone: +973 1762 0092 – Extension 121

Upcoming Open Days

Open Days give you the best experience and insight to courses, people and facilities that interest you. Make your choice easier and come meet us.

Careers & Employability

يَستهدف البرنامج إكساب الخريج المعارف اللازمة في مجال الإعلام وذلك لتلبية احتياجات سوق العمل من الكوادر الوطنية في البحرين ودول مجلس التعاون الخليجي في شتى مجالات الإعلام، وخصوصا ما يلي:  

    • الشركات والمؤسسات الإذاعية والتلفزيونية الحكومية والخاصة (معد برامج- كاتب سيناريو- محرر أخبار- مخرج – مصور تليفزيوني- منتج أفلام قصيرة- مونتير- مقدم برامج- مراسل)
    • المؤسسات الصحفية (محرر أخبار- مراسل صحفي- مصور صحفي- مخرج صحفي).
    • أقسام العلاقات العامة في المؤسسات العامة والخاصة (موظف علاقات عامة- متخصص في إدارة الاتصال المؤسسي- منظم فاعليات).
    • المواقع الإعلامية الإلكترونية.
    • وكالات الأنباء.
    • شركات الدعاية والإعلان.
    • متخصص في إدارة منصات التواصل الاجتماعي.
    • وغيرها من مهن الإعلام والعلاقات العامة المتجددة.

The program aims to provide the graduate with the necessary knowledge in the field of media to meet the needs of the labor market of national cadres in Bahrain and the Gulf Cooperation Council countries in various areas of media, especially the following:

    • Government and private companies and radio and television institutions (programmer – screenwriter – news editor – director – television cameraman – producer of short films – editor – presenter – reporter)
    • Press institutions (news editor – press reporter – photojournalist – press director).
    • Public relations departments in public and private institutions (public relations employee – a specialist in corporate communication management – event’s organizer).
    • Media websites.
    • News agencies.
    • Advertising companies.
    • Specialist in managing social media platforms.
    • And other renewable media and public relations professions.

Student Story

Wejdan Salah's Story

“Taking a work placement is one of the best decisions I have ever made. It enabled me to have the opportunity to look thoroughly into the HR industry, to develop an understanding of the structure, behaviour and working norms within an organisation, as well as improving my verbal and written communication skills.

The placement has played a key role in determining what career I would like to pursue, I am now confident as to what I would like to do after graduating. I feel like I now have an advantage on expanding my network in the HR sector. This placement has also had a huge impact on my personal development – a year ago, I was a shy individual whereas now I am more confident and can see the transformation within myself.”

Related Programs

Advertising & Digital Marketing

The MEDIA & MARKETING TECHNOLOGY Department of the Gulf University was established in response to the needs of the Bahraini community and its institutions in keeping pace with the Gulf, Arab and international interest in educational studies of media & marketing technology.

Is this program for you?