صُمم برنامج بكالوريوس الإعلام بالجامعة الخليجية لتطوير الكفاءات الإعلامية للطلبة الذين يَرغبون في العمل في مجالات الإعلام المتنوعة، من خلال تنمية وتطوير معارفهم في مجالات الإعلام وتنمية الأساليب والمهارات المهنية لديهم، وكذلك يستهدف أيضاً الطلبة أصحاب بعض الخبرات السابقة في وسائل الإعلام.

والأساس المنطقي لهذا البرنامج هو توفير المعرفة المطلوبة في مجالات ووسائل الإعلام من إذاعة وتلفزيون وصحافة وعلاقات عامة من خلال إتباع نهج متعدد التخصصات والممارسات المهنية العالية التي تتبع تسلسل منظم من الوحدات التعليمية التي يمكن من خلالها تطوير معارفهم وفهم التركيز على نظريات الاتصال والتاريخ واللغويات وتكنولوجيا الاتصال والعلوم الاجتماعية، والصحافة، والإعلام، والعلاقات العامة، والبحث، ويتم تعزيز ذلك طوال مراحل الدراسة بالبرنامج بمجموعة واسعة من المقررات التي توازن بين المعرفة والتطبيق الهادفة لتطوير المعرفة والفهم، والمهارات المتخصصة، وتنمية التفكير النقدي والإبداع والمهارات العامة المنقولة في الإعلام بالإضافة لمشروع التخرج.

وقد تم تجهيز الخريجين لمجموعة متنوعة من المهن بما في ذلك تلك التي عادة ما تكون مفتوحة أمام خريجي الإعلام في الإذاعة والتلفزيون، والصحافة أو العلاقات العامة، أو العمل في القطاعين الخاص والعام من الحكم المحلي، والوزارات، والصحافة، والتسويق والاتصالات، والصناعات ذات الصلة بالإعلام، أو إنشاء مشروعاتهم الخاصة في ذات المجال الإعلامي، كما يؤهل البرنامج الطلبة لاستكمال دراساتهم العليا.

وتَمتد الدراسة ببرنامج الإعلام إلى أربع سنوات دراسية موزعة على ثمانية فصول دراسية، ويتضمن كل فصل دراسي عدد 15 وحدة دراسية، بحيث يصل المجموع الإجمالي لما يدرسه الطالب للحصول على درجة البكالوريوس في الإعلام إلى 130 ساعة دراسية معتمدة، وبرنامج الإعلام في الجامعة الخليجية حاصل على ثقة هيئة جودة التعليم والتدريب ((QQA، كما يهدف مستقبلاً لأن يكون معتمداً دولياً من قبل مجلس اعتماد التعليم في الصحافة والاتصالات الجماهيرية (ACEJMC)، وذلك لضمان قدرة الخريج على المنافسة في سوق العمل الإعلامي سواء المحلى أو الإقليمي أو الدولي

The bachelor’s in media program at the Gulf University is designed to develop media competencies for students who wish to work in media fields by developing their knowledge and professional skills. The program also targets students with some previous experience in the media.

The program rationale is to provide students with the required knowledge in the media, radio and television, journalism, and public relations fields by following a multidisciplinary approach and professional practices that follow an orderly sequence of modules. These modules allow developing students' knowledge and understanding by focusing on communication theories, history, linguistics, communication technology, social sciences, journalism, media, public relations, and research. The students' skills will be enhanced by studying a wide range of courses that balance knowledge, application, specialized skills, critical and creative thinking, general skills, and graduation projects.

The program qualifies graduates for various professions in media fields like radio and television, journalism, public relations, private and public sectors of local government, ministries, journalism, marketing, and communications, media-related industries. In addition, they are establishing their private projects in the same media field. The program also enables students to complete their postgraduate studies.

The study in the media program extends to four academic years distributed into eight semesters. Each semester includes 15 study units so that the total number of what the student studies to obtain a bachelor’s degree in media reaches 130 credit hours. The media program at the Gulf University has confidence from The Education and Training Quality Authority (QQA). It aims in the future to be internationally accredited by the Council for Accreditation of Education in Journalism and Mass Communications (ACEJMC) to ensure the ability of the graduate to compete in the media labor market, whether local, regional, or international.

يهدف برنامج الإعلام في الجامعة الخليجية إلى ما يلي:

  1. تزويد الطلبة بالمعرفة والفهم لمجالات الإعلام النظرية والتطبيقية كنظم ونظريات الاتصال والتاريخ واللغويات وتكنولوجيا الاتصالات والعلوم الإنسانية والاجتماعية والاقتصاد والإدارة ومناهج البحث.
  2. تمكين الطلبة من المهارات الفنية المتخصصة في وسائل الإعلام والوسائط المتعددة.
  3. تنمية مهارات التفكير النقدي، بشكل خلاق ومستقل، والتعلم مدى الحياة، والكتابة بشكل صحيح وواضح في أشكال وأساليب مناسبة لمهن الاتصال الجماهيري والأغراض التي تخدمها.
  4. تعزيز الإبداع في مجال الاتصال الجماهيري لإقناع الجمهور المستهدف ولتصميم أنواع مختلفة من منتجات الاتصال الجماهيري.
  5. ترسيخ المبادئ الأخلاقية والقانونية والمهنية في السعي للحقيقة والدقة والإنصاف والتنوع والمسئولية تجاه المجتمعات.
  6. التدريب على مهارات الكتابة الإعلامية السليمة والواضحة ضمن أشكال وأساليب تخدم غايات الاتصال الجماهيري.

The Media Program at the Gulf University aims at the following:

  1. Providing students with an understanding of theoretical and applied media topics such as communication systems, theories, history, linguistics, communication technology, humanities, social sciences, economics, management, and research methods.
  2. Empowering students with technical skills specialized in media and multimedia.
  3. Developing students` critical thinking, creatively, independently, and lifelong learning skills required for media fields. Also, writing correctly all forms suitable for mass communication professions.
  4. Promoting creativity in the media field to convince the target audience. Further, designing different types of mass communication products.
  5. Establishing ethical, legal, and professional principles to pursue truth, accuracy, fairness, diversity, and responsibility towards societies.
  6. Training students on accurate media writing skills through forms serve the purposes of mass communication.

المعرفة- الفهم النظري

Knowledge Theoretical Understanding (K-TU)

بعد الانتهاء من البرنامج بنجاح سوف يكون الطالب قادر على أن:

(LO1: K-TU) يُناقش مفاهيم الإعلام ومبادئه ونظرياته والخلفيات التاريخية والاجتماعية والسياسية والثقافية المطلوبة وتطبيقاتها.

(LO2: K-TU) يَشرح دور التقنيات المتغيرة، بما في ذلك التقنيات الرقمية المتجددة، في تصميم وإنتاج الوسائط المتعددة، وتعديل المحتوى، والنشر، والوصول للفئات المستهدفة.

(LO3: K-TU) يُميز دور الإعلام في تشكيل ثقافة وتنمية المجتمع.

(LO4: K-TU) يَصف مراحل ما قبل وبعد الإنتاج الإعلامي.

(LO5: K-TU) يُفسر متطلبات وأخلاقيات الممارسة المهنية والمسؤوليات تجاه صناعة الاتصال الجماهيري والمجتمع والاستدامة البيئية.

المعرفة- التطبيق العملي

Knowledge Practical Application (K-PA)

بعد الانتهاء بنجاح من البرنامج سوف يكون الطالب قادراً على أن:

(LO6: K-PA) يُمارس مهارات التحرير الإعلامي الإلكتروني ونشره باستخدام الوسائط الإلكترونية والرقمية المختلفة.

(LO7: K-PA) يَستخدم مجموعة متنوعة من المهارات التي تتراوح بين المهارات الأساسية مثل تحليل البيانات إلى التكنولوجيا القائمة على شبكة الإنترنت والوسائط المتعددة الرقمية.

(LO8: K-PA) يُنتج العمل الإعلامي الذي يعتمد على التعامل الفعال مع واحد أو أكثر من تقنيات الصوت والصورة والكلمة المكتوبة مراعيا معايير الصناعة ذات الصلة وكيفية تحقيقها.

(LO9: K-PA) يُترجم النصوص الإعلامية باللغة الإنجليزية.

(LO10: K-PA) يُطبق الأطر القانونية والأخلاقية وغيرها من الأطر التنظيمية ذات الصلة بالإعلام والإنتاج الثقافي والتوزيع والتداول والاستقبال.

مهارات- حل المشكلات العامة والمهارات التحليلية

Skills (problem solving- S-PS) (Analytical- S-A)

بعد الانتهاء بنجاح من البرنامج سوف يكون الطالب قادراً على أن:
(LO11: S-A) يُحلل الأدلة التي تم التوصل إليها والتي تساعده على الوصول للحقيقة وحل مشاكل الاتصال.

(LO12: S-A) يُفسر المعلومات من أجل صياغة الحجج بشكل قاطع، ويُعبر عنها بشكل فعال في أشكالها المكتوبة أو الشفهية أو غيرها.

(LO13: S-PS) يَختار الأنسب من المناهج المختلفة في كتابة البحوث والمقالات والمشاريع مستنداً على حجج مقنعه للفئه المستهدفة من الجمهور.

(LO14: S-PS) يُطور ويَخلق أفكار مبدعه في مجالات الإعلام ومراحل العمل الإعلامي ذات الصلة بالإنتاج والتوزيع والتداول والاستقبال.

(LO15: S-PS) يُقيم أشكال الاتصال والإعلام آخذً في الاعتبار الاتفاقيات والقضايا والمناقشات الأكاديمية و المهنية.

مهارات التواصل

Skills (Communication- S-C)

بعد الانتهاء بنجاح من البرنامج سوف يكون الطالب قادراً على أن:

(LO16: S-C) يتواصل شفوياً وتحريرياً وبصرياً بشكل فعال مع الآخرين.

الكفاية- الاستقلالية والمسؤولية وسياق الموقف

Competence (Autonomy- C-A) (Responsibility- C-R) (Context- C-C)

بعد الانتهاء بنجاح من البرنامج سوف يكون الطالب قادرا على أن:

(LO17: C-A) يَتحمل المسؤولية عن تعلمه الخاص وإثبات القدرة على التعلم مدى الحياة والقيام بالبحوث والتكيف مع مجتمع متعدد الثقافات.

(LO18: C-C) يَشترك في مجموعة أو فريق، ويبدي قدرات متنوعه في أوقات مختلفة من عمل الفريق من الاستماع والمشاركة والقيادة الفعالة.

(LO19: C-C) يُبادر بإنجاز المهام الموكلة إليه ضمن الوقت المحدد.

(LO20: C-R) يَلتزم في ممارساته الإعلامية بالقواعد الأخلاقية والمهنية للانخراط بنجاح في تطوير وتنمية المجتمع.

 

Knowledge Theoretical  Understanding (K-TU)

After completing the program successfully, the student will be able to:

(LO1: K-TU) Discuss media concepts, principles, theories, and historical, social, political, and cultural backgrounds and their application in the media field.

(LO2: K-TU) Explain the role of changing technologies, including renewable digital technologies, to design and produce multimedia platforms, modify and publish content, and access the target audience.

(LO3: K-TU) Distinguish the role of the media in shaping the culture and developing society.

(LO4: K-TU) Describe the stages of the media production.

(LO5: K-TU) Interpret the requirements and ethics of professional practice and responsibilities towards the mass communication industry, society, and environmental sustainability.

Knowledge Practical Application (K-PA)

After completing the program successfully, the student will be able to:

LO6: K-PA) Practice electronic media editing and publishing skills by using a variety of digital media platforms.

(LO7: K-PA) Use various skills, ranging from essential skills such as data analysis to web-based technology and digital multimedia skills.

(LO8: K-PA) Produce media work that relies on effective handling of one or more audio, video, and written word technologies, considering the relevant industry standards and how to achieve them.

(LO9: K-PA) Translate media texts into English.

(LO10: K-PA) Apply legal, ethical, and other regulatory frameworks related to media, cultural production, distribution, circulation, and message receiving.

Skills (problem-solving- S-PS) (Analytical- S-A)

After completing the program successfully, the student will be able to:

(LO11: S-A) Analyze collected evidence that helps in finding the truth and solve communication problems.

(LO12: S-A) Interpret the information to formulate arguments conclusively and effectively express them in their written, oral, or other forms.

(LO13: S-PS) Choose the most appropriate approaches in writing research, articles, and projects, based on convincing arguments for the target audience.

(LO14: S-PS) Develop creative ideas in the media fields related to creating content, distribution, circulation, and receiving.

(LO15: S-PS) Evaluate media and communication forms, considering academic and professional agreements, issues, and discussions.

Skills (Communication- S-C)

After completing the program successfully, the student will be able to:

LO16: S-C Communicate effectively orally, in writing, and visually with others.

Competence (Autonomy- C-A) (Responsibility- C-R) (Context- C-C)

After completing the program successfully, the student will be able to:

(LO17: C-A) Take responsibility for own learning, demonstrating the capability for lifelong learning, conducting research, and adapting to a multicultural society.

(LO18: C-C) Participate in a group or team, showing various capabilities in different situations like listening, participation, and effective leadership.

(LO19: C-C) Take the initiative in completing the tasks assigned to him/her within a specific time.

(LO20: C-R) Adhere to ethical and professional rules to successfully engage in social development during media practices.

Study Plan of B. Sc. In Mass Communication Programme 2020-2021

Download!

فلسفة التعليم والتعلم في برنامج الإعلام

بالتوافق مع سياسة التعليم والتعلم في الجامعة الخليجية، يتم توجيه وتشجيع أعضاء هيئة التدريس في البرنامج لتطوير وتنفيذ استراتيجيات التعليم والتعلم الحديثة التي تسهل وتضمن تطوير معارف الطلاب إلى جانب استراتيجياتهم العملية والفكرية والتعلم مدى الحياة ومهارات قابلية التوظيف ضمن أعلى المعايير الأكاديمية العامة وكذلك المعايير المهنية.

ويعتمد برنامج الإعلام على أساليب التعليم والتعلم الأكثر فعالية التي يتم ذكرها بوضوح في توصيف المقررات وتتماشى مع مخرجات التعلم في البرنامج، ويُعتبر الأستوديو والمختبرات بيئة تعليمية استراتيجية أساسية للتعليم والتعلم بالإضافة إلى مجموعة واسعة من أساليب التدريس بما في ذلك المحاضرات الرسمية والمحاضرات التفاعلية والعمل الجماعي، التعلم المستقل، التعليم الإلكتروني، التعلم القائم على العمل، الحلقات الدراسية، الأنشطة اللامنهجية، الزيارات الميدانية، والتدريب العملي، كما يوفر البرنامج بيئة تعليمية تكنولوجية تعتمد على مختبرات الجرافيك والوسائط المتعددة والأستوديوهات المزودة بمعدات حديثة.

ووفقًا لطبيعة البرنامج متعددة التخصصات، يتم تصميم المجالات المتخصصة لدعم صياغة استراتيجيات فعالة ومترابطة. ومن أجل فهم واسع، يتم ذكر قائمة مجالات تخصص الإعلام أدناه:

• الاتصال والإعلام

• الصحافة.

 • العلاقات العامة.

• الإذاعة والتلفزيون.

• الاتصال البصري واللفظي.

• تقنيات الاتصال والإعلام

• البحوث والتدريب العملي

• العلوم المساندة

يتم تشجيع الطلاب على الاستفادة من مجموعة متنوعة من مصادر التعلم مثل الكتب والمراجع والموارد عبر الإنترنت، وعروض أعضاء هيئة التدريس، والبرامج العامة والمتخصصة، فيما يلي قائمة بوسائل التعليم والتعلم في برنامج الإعلام:

الأستوديوهات الإذاعية والتليفزيونية: حيث يقدم أستاذ المقرر ووفق التوصيف بتقديم الجوانب المهارية والتطبيقية داخل الأستوديوهات بما في ذلك الإنتاج والعرض ومحاكاة التقنية. وفي المستوى المتقدم من الخطة الدراسية، يقوم الطلاب بدور نشط للمشاركة في تطوير معايير ومتطلبات التصميم والإنتاج والوسائط المتعددة، وقد صُممت مقررات الإعلام لتتماشى مع متطلبات الاعتماد الأكاديمي والمهني، ويقدم أساتذة المقررات المعرفة والفهم الأساسيين اللازمين لرفع وعي الطلاب بالمشروعات المقدمة ويشرفون ويدعمون الطلاب في تطوير المشاريع الإعلامية الفردية والجماعية، ويتلقى الطلاب الدعم والتوجيه والتغذية الراجعة من أستاذ المقرر والأقران والمتخصصين الخارجيين لتعزيز مفاهيمهم الإعلامية.

المحاضرات: في هذا النموذج يقدم أستاذ المقرر موضوعات محددة لتطوير معارف الطلاب وفهمهم باستخدام العروض التقديمية، ومواد الفيديو، بالإضافة إلى ذلك، يحرص أستاذ المقرر على تشجيع مشاركة الطلاب في مناقشة الفصل، وطرح الأسئلة، والقيام بدور نشط لتعزيز تعلمهم.

مختبرات المونتاج والجرافيك والوسائط المتعددة: يلزم استخدام بعض المقررات معمل بسبب استخدام تطبيقات البرمجيات مثل Adobe Suite للرسومات والوسائط المتعددة والتصميم والجرافيك والمونتاج.

دراسة الحالة: تُستخدم هذه الطريقة في تقديم سيناريوهات وحالات حقيقية للواقع المهني تنطلق من حالات نموذجية والتي قد يواجها الطالب في بيئات العمل العامة والمتخصصة، وتعد المشاركة النشطة في أسلوب دراسة الحالة بصورة فردية أو جماعية أداة هامة تسهم في تطوير مهارات الطلاب التحليلية والتفكير النقدي وحل المشكلات والإبداع.

الندوات: يتم دعوة الطلاب بانتظام لحضور الندوات والمشاركة فيها بنشاط، والتي تعمل كمنصة لمناقشة الموضوعات العامة والموضوعية المحددة من أجل تبادل الخبرات بين الطلاب والمشاركين الخارجيين من القطاعين الأكاديمي والمهني، وتُبقي هذه الندوات الطلاب على دراية بالتحديثات في تخصصاتهم ومهنهم، كما تعمل على تطوير وتحسين مهاراتهم في التواصل مع الآخرين، بالإضافة إلى ذلك توفر لهم فرصة لإقامة علاقات قد تدعم الطلاب في الحصول على التدريب والاستيعاب.

حصص التقوية والعمل الجماعي: في بيئة البرنامج التعليمية يتم تشجيع الطلاب على ممارسة العمل الجماعي بإشراف أو بدون إشراف من أستاذ المقرر، كما يعطي أستاذ المقرر وقت إضافي للعمل مع الطلاب بصورة فردية أو جماعية، ويتم ذلك لشرح ومناقشة الموضوعات ذات الصلة بدراستهم ودعمهم ليكونوا أكثر ثقة في معارفهم ومهاراتهم.

الزيارات الميدانية: تهدف طريقة التعلم هذه إلى تعريض الطلاب لممارسة الحياة الواقعية المهنية خارج الحرم الجامعي. يتم أخذ الطلاب في مقررات معينة لزيارة المنظمات والوزارات والأستوديوهات والصحف، ويتم إعداد الطلاب للزيارة الميدانية وأثناءها يُطلب منهم ملاحظة حالات الحياة الحقيقية وملاحظاتها، وظروف العمل المهنية ومهام العاملين، والتي تشكل قاعدة لمزيد من المناقشة أثناء وبعد إجراء الزيارة الميدانية، ويتم كتابة تلك النتائج في تقرير الزيارة الميدانية.

المتحدث الخارجي: في بعض مقررات البرنامج، يُدعى متحدث خارجي من الصناعة أو الأوساط الأكاديمية للتقديم في مجال اهتمامه والذي ينقل تجربة جديدة ويدعم الطلاب لتوسيع معارفهم وفهمهم.

التعلم المستقل: يعتبر أسلوب التعلم المستقل في تصميم مقررات البرنامج الدراسية في جميع المستويات، ويحدد أستاذ المقرر إطار المهام المعينة للطلاب ويوفر لهم فرصة للعمل المستقل ضمن الإطار المحدد. بالتوازي مع ذلك، يستخدم أعضاء هيئة التدريس في البرنامج ما يكفي من ساعات المشورة والتشاور من أجل الإشراف على تقدم الطلاب وأدائهم، وكذلك لتشجيع الطلاب وتوجيههم ليكونوا أكثر تحمسًا لذاتهم وتحمل المسؤولية تجاه تطوير معارفهم ومهاراتهم.

المشاركة والنقاش الصفي: يُشجع أعضاء هيئة التدريس الطلاب في معظم المقررات على إجراء جمع المعلومات وتحليل البيانات وتمثيل ومناقشة النتائج، وتتماشى مثل هذه الأنشطة مع مخرجات تعلم المقررات وتهدف إلى تعزيز وتطوير مهارات الطلاب في البحث والتعلم مدى الحياة، ويَضمن فريق البرنامج بشكل مستمر توافر الموارد المطبوعة وعبر الإنترنت المحدثة في المكتبة، ويدعم موظفي المكتبة الطلاب في استخدام موارد المكتبة. بالإضافة إلى ذلك، يتم تشجيع المشاركة في الفصل عبر المحاضرات لمناقشة مع الأساتذة وأقرانهم لتوضيح وتبادل المعرفة والفهم.

بيئة التعلم الافتراضية: يضمن هذا النظام التواصل بين أعضاء الهيئة التدريسية في البرنامج مع الطلاب، وقد تم توفير هذا النظام للدعم في الأنشطة الصفية من خلال إتاحة الفرص للطلاب لمزيد من الاستكشاف والمناقشة وتبادل الأفكار خارج الفصل بينما يمكن إدارة المحاضرة وتحميل ملاحظات المحاضرة والعرض التقديمي للشرائح والصور ومقاطع الفيديو والأعمال الفنية مباشرة إلى الطلاب.

التعلم الذاتي: يُدرك فريق البرنامج أنه من المتوقع أن يتحمل الطلاب مسؤولية التعلم الخاصة بهم والالتزام بهذا النهج وضمان تطبيقه. فيقوم أعضاء هيئة التدريس بتعيين مهام للطلاب في إطار تحديد المواعيد النهائية للتقديم، خاصةً مهام البحث والواجبات المنزلية التي تربط النظرية بالتطبيق الذي يطور عادة التعلم الذاتي ويكون قادرًا على التعبير عن تعلمهم، ويتم تشجيع الطلاب على التعاون مع أقرانهم أو في مجموعات للعمل على المهام المعينة التي تخلق ثقافة التعلم الذاتي بين الطلاب.

استراتيجية التقييم في البرنامج:

تدرك الجامعة الخليجية أن الأنواع الفردية أو المحدودة من أساليب التقييم لن تكون كافية وفعالة لتقييم مخرجات المقررات التعليمية. لذلك، تضمن لجان التعليم والتعلم والتقييم التابعة للجامعة والكلية، بالتعاون مع رؤساء الأقسام، أن يقوم أستاذ المقرر بتطوير وتطبيق مجموعة واسعة من أساليب والتقييم المتوافقة مع نوع ومستوى المقرر. ضمن هذا السياق، يتم استخدام أساليب التقييم التالية:

تقارير زيارات ميدانية

تكليفات فردية

تكليفات جماعية

الاختبارات العملية في الأستوديوهات

الاختبارات العملية في المختبرات

الاختبارات التحريرية

الاختبارات القصيرة

العروض التقديمية

لجان تحكيم مشروع المقرر

تقارير تقدم مشروع المقرر

اختبارات الاستماع والتواصل الشفهي

تقارير البحوث

دراسة الحالة

الواجبات المنزلية

المشاركة والنقاش الصفي

التدريب

تمارين حل المشاكل

 

ويتم تعريف أعضاء هيئة التدريس في البرنامج بسياسة وإجراءات التقييم في الجامعة، والتي تحدد أنواع التقييم التي يتم أخذها في الاعتبار في تصميم وتنفيذ أساليب واستراتيجيات التقييم في البرنامج، يتم تصنيف طرق التقييم إلى:

التقييم التشخيصي: لتوفير مؤشرات على معرفة الطلاب ومهاراتهم السابقة والتي يمكن البناء عليها لتطوير الفهم والمهارات المتراكمة.

التقييم التكويني: لتوفير تغذية مرتدة شاملة وفي الوقت المناسب وتدعم الطلاب لتحسين عملهم وأدائهم نحو إنجاز مخرجات التعلم المقصودة.

التقييم الختامي: لتوفير تقييم صحيح ودقيق وعادل للإنجاز التراكمي لنتائج التعلم المقصودة من قبل الطلاب.

ويتم النظر في التقييمات التكوينية والختامية وتنفيذها في جميع المقررات، وتتم مواءمة طرق التقييم مع نتائج التعلم المقصودة من المقرر، ويتم تقديم الملاحظات للطلاب بمعلومات محددة مقابل معايير التقييم ذات الصلة، ويقوم أستاذ المقرر العملي بدعوة عضو لجنة تحكيم داخلي، ويمكن له عضو لجنة تحكيم خارجي لتقييم مشروع الطالب وتقديم التعليقات والتوصيات، وفي المقررات المتخصصة وخاصة في مشاريع التخرج، يحرص البرنامج على دعوة أعضاء لجنة التحكيم الخارجية من الأوساط الأكاديمية والصناعية لتعكس وجهات نظر أفضل الممارسات الأخرى والخبرة المهنية في الحياة الواقعية.

ووفقًا لطبيعة البرنامج، فإن هناك اختلافات في أساليب التقييم والأوزان لتناسب نوع ومستوى المقررات. على سبيل المثال، تعتمد المقررات العملية بشكل أكبر على العمل أثناء الفصل الدراسي، بعكس المقررات النظرية والتي تعتمد أكثر على الامتحانات الكتابية بنسبة 20 ٪ في اختبارات منتصف و40 ٪ للامتحانات النهائية، كما أن هناك طرق تقييم خاصة للتدريب العملي ومشروع التخرج.

وقد ناقش فريق البرنامج تطوير أساليب وطرق التقييم التي تتناسب مع طبيعة التعليم في مجال الإعلام مثل لجان التحكيم، والتقييم الخاص لكل مقرر (نظري أو عملي) ومستوى المقرر (من المستوى 5 إلى 8)، وتساعد لجنة التعليم والتعلم والتقييم في الكلية أعضاء هيئة التدريس على تطوير وتنفيذ مجموعة مناسبة من أنواع وأساليب التقييم وفقًا لسياسة الجامعة من حيث أنواع المقررات ومستوياتها ومواءمتها مع نتائج التعلم المقصودة. وفي هذا السياق، تنظر اللجنة في التغذية المرتدة من الطلاب والمراجعين وتقييم المشرفين الداخليين والخارجيين. وتضمن اللجنة التواصل في الوقت المناسب والفعال والتعاون مع أعضاء هيئة التدريس وإبلاغهم بمراجعة أساليب التقييم ومواصلة تطويرها.

 

تقييم التدريب العملي:

يتضمن تقييم أداء المتدرب وتحقيق مخرجات التعلم المقصودة من قبل المشرف الميداني والمشرف الأكاديمي ولجنة تقييم التدريب العملي، ويُطلب من الطالب المتدرب تقديم تقرير دوري عن المهام والإنجازات المعينة خلال فترة التدريب بالإضافة إلى التقرير النهائي والعرض التقديمي إلى لجنة التحكيم عند الانتهاء من برنامج التدريب.

وتشتمل العلامة الكلية على العديد من مهام التقييم والأدوات المتوافقة مع معايير التقييم ذات الصلة، والتي يتم تطويرها بدورها من CILOs ذات الصلة:

• يتم تخصيص 30 ٪ لعمل المتدربين من قبل المشرفين الأكاديميين.

• يتم تخصيص 40 ٪ للعمل الميداني للمتدربين من قبل المشرفين الميدانيين.

• يتم تخصيص 30 ٪ للفحص النهائي للمتدربين من قبل لجان التحكيم.

 

تقييم مشروع التخرج:

يتألف تقييم مشروع التخرج من مهام تقييم مختلفة، تتوافق مع معايير التقييم التي تم تطويرها من CILOs ذات الصلة. ويشمل تقارير مكتوبة عن عمل الطالب خلال الفصل الدراسي، وتقريرًا نهائيًا مكتوبًا وعرضًا شفهيًا أمام لجنة. وتتكون العلامة الكلية من:

• 20 ٪ مخصص لعمل الطالب من قبل المشرف الأكاديمي.

• 10 ٪ مخصص للتحكيم المبكر للطلاب من قبل اللجنة الداخلية.

• 10 ٪ المخصصة لعرض الطالب قبل النهائي من قبل المشرف الأكاديمي.

• 60 ٪ المخصصة لعرض الطالب والامتحان النهائي من قبل لجنة التحكيم الخارجية.

 

Teaching and learning strategy in the Bachelor of Media program:

 In line with the Gulf University policies and procedures regarding the teaching and learning process, the faculties are encouraged to develop and implement updated teaching and learning strategies that facilitate, support, and ensure developing students' cognitive, practical, and critical thinking skills. Also, the ability to work in a team and lead the group in some situations. This process will ensure that learning is sustainable for life and within the highest general academic and professional standards.

The bachelor’s in mass communication program adopts the most effective teaching and learning methods which are identified in the program description and detailed course descriptions to achieve the intended learning outcomes. According to the nature of the media deadline, in which the study requires theoretical knowledge and applied skills, the infrastructure of the program, including studios and laboratories, serves as a supportive educational environment for basic teaching and learning strategies in addition to a wide range of teaching methods, including formal lectures. Interactive and group work, independent learning, e-learning, project-based learning, seminars, extracurricular activities, studies and research, problem-based learning, discussion panels, case studies are the main teaching and learning methods. Students are encouraged to enhance oral, written, and visual communication skills as a clear strategy in the programs.

According to the mass communication program nature, the specialized tracks are designed to support the teaching and learning strategies and compatible with the benchmarking with similar programs made by the program team. The elective courses also contribute to focusing on the cognitive and applied skills associated with the various tracks, and students are encouraged to use a variety of From learning resources such as books, references, and resources available in the university library or through the databases provided by the university, as well as presentations and notes of faculty members, and the list of teaching and learning methods is as follows:

Teaching and Learning Methods in the Bachelor of Media Program:

Lectures: In this teaching method, the course instructor introduces specific topics to develop students' knowledge and understanding through using presentations, video materials, and other illustrations. The course instructor encourages students to participate in class discussions, ask questions, and take an active role to enhance their learning skills.

Case Studies: This method is used to present real-life scenarios and situations derived from daily situations, which the student may encounter in general and specialized work environments, and in some cases, the focus is on individual participation or group discussion about the case study, where discussion between individuals or groups contributes to developing skills Students' analytical and critical thinking, problem-solving, and creativity.

Discussion (participation): Students are encouraged to attend lectures and participate actively in these lectures, in which specialized academic or professional media issues are discussed, or concerning the topics presented in the classes, whether theoretical or practical. This process makes the lectures a platform for discussing specific topics to exchange experiences between faculty members and program students. At the same time, it encourages opinion-giving and the sharing of others' opinions.

Working groups: Students are encouraged to explain and discuss topics relevant to their studies and support each other to be more confident about their knowledge and skills.

Guest Speaker: An external speaker from industry or academia is invited to provide a discussion session in his area of ​​interest in some courses, which imparts a new experience and supports students to expand their knowledge and understanding.

Self-learning: The student is expected to take responsibility for his learning. Self-learning does not necessarily mean studying alone because there are many opportunities to study in groups and many courses promote interactive activity with peer guidance.

Problem-based learning: It is based on a problem or scenario from real life, in which the student deals with individually or through workgroups and explores through them potential solutions while identifying the skills or knowledge he needs to manage the situation effectively.

Playing role: In this method, the student expresses himself or others in a specific situation that corresponds to what may happen in the reality of the profession, and this activity develops students' abilities to express and interact with others and gives them leadership capabilities and communicating with others in different situations.

Brainstorming: it is one of the collective creativity methods, in which the group tries to find a solution for a problem by giving ideas and solutions interactively.

Workshops: It is a seminar or series of meetings for a small group that emphasizes interaction and cooperation between group members.  They usually debate in order to reach an idea, recommendations, or mechanisms that can be applied to the discussion topic.

Assessment strategy in the Bachelor of Mass Communication program:

The Bachelor of Mass Communication program has a set of diagnostics, formative, and final evaluation methods for measuring and verifying the intended learning outcomes. Formative and final assessments are developed and implemented in all courses, where the outputs of the educational courses are linked with the educational program outcomes, according to the scheme of consistency of evaluation methods with the decisions of the study plan. This determination is according to the level and type of the course, to ensure that all educational course outcomes are measured. This process is carried out by considering the concept of diagnostic, formative, and concluding assessments while providing students with formative feedback on their evaluation before making the final evaluation for any educational outcome.

Each evaluation method is determined according to the results of the course outcomes, and the designed and developed evaluation methods are implemented and followed up throughout the semester, where verification and moderation processes are carried out to ensure correctness. And the reliability of evaluation in measuring students' achievement of course outcomes.

All evaluation methods are considered to be measurable, comprehensive, fair, and within the student’s academic load. A Rubric is prepared to achieve the educational output. The rubric is applied in many evaluation methods like (Essays, reports, presentations, individual projects, group assignments, case study, etc.). It provides objective and consistent methods for measuring student performance or evaluating student work, and it is also useful for both students and faculty to ensure transparency and fairness.

The program team is keen to invite external jury members in some courses, from academia and industry, to convey and reflect the views of best practices and students ’academic and professional experiences and to provide comments and recommendations.

There are differences in the assessment methods to suit the type and level of every course. For example, the specialized tracks ’courses are based on the project-based evaluation, which includes an initial assessment and a final evaluation and provides the course instructor with an opportunity to evaluate the student on the project progress report during the semester, While the general courses in the program tend to the nature of cumulative assessments based on the development of the student’s performance, according to reports reflective of the student’s understanding over the course of the semester.

Methods of assessments in the Bachelor of Mass Communication program:

 Written exams (mid and end of the semester): It is a test presented to students at the end of the semester. It is one of the essential methods used in measuring and evaluating students' knowledge and achievement level. On the one hand, these written exams help to know the extent of achieving the required educational outcomes and raising the students' achievement levels. It is essential for these exams to be designed efficiently and to be aligned with the intended educational outcomes of every course.      

Quizzes: They are rapid tests that measure knowledge about a specific topic and are linked to one or more of the intended learning outcomes.

The practical exam: It measures the student’s practical skills in one topic related to the various media production process. It also measures the extent of the student’s acquisition of this applied skill.

 

Field visit report: where the student is asked to write a report on the field visit that took place during the course, which undoubtedly affects understanding the practical reality of the departments specialized in the field of media, which reflects the extent of the student’s understanding of the nature of the work of these departments.

Jury panel (Mid and Final Jury Panels): Each student is directed to explain and defend his work before a committee of experts in the specialization, whether from academics or professional circles. The committee has the right to request clarification and justification from the student about what he submits. The final score is based on the mutual agreement that arises from the discussion Among the committee members.

Project progression: Students are evaluated in some courses according to a project progress report, which is prepared by the course professor through the (Rubric) standard that can measure some relevant skills and are consistent with the course level, with a set of guidelines and evaluation criteria in the form of an evaluation form within specific deadlines, the project is monitored from time to time by the course professor with an oral discussion to ensure the implementation of the projects efficiently.

Problem-solving exercises: Exercises related to program curricula are assigned with a set of objectives during the semester. Students implement instructions under the supervision of the course professor.

Case Studies: Case studies related to the selected topics are evaluated to enhance students' awareness of specific situations and increase their problem-solving and decision-making skills, and students are evaluated on the basis of their cognitive ability and a strategy for solutions and alternatives in addition to the rational justification for their positions towards the study case, which constitutes the part Main in the evaluation form.

Oral presentations: Each student is given a topic to collect relevant information and present it by following the criteria stated in the evaluation form. He /she should explain the details of this presentation to the professor and peers.

Research and writing report: It is one of the basic tasks of presenting research to undergraduate students, and each student is given a topic for browsing and searching for information related to its definition, origin, types, use, application, etc., along with a comprehensive list of references, most important findings, and recommendations.

Home and class assignments: These tasks are either speaking or writing assigned to students with a clear set of instructions and a specific deadline, and it can be a home assignment or a class assignment under the supervision of the course professor, and the mission objectives and evaluation criteria are mentioned in the evaluation form, and the assignment is judged on arbitration and discussion to verify students' credibility and ownership of the ideas contained in the assignment.

Reflective report: it depends on the student’s abilities to assess what has been developed in terms of knowledge during different periods of studying the course. The course professor may identify steps and focal points through which the student can evaluate his studies during the semester, which may range from three to six stages. The course professor sets clear criteria for verifying the educational outcomes associated with this assessment. The student presents the required work and defense his/her ideas in front of the course professor and peers.

• تنظم الجامعة الخليجية لقاءً تعريفياً للطلاب المقبولين حديثاً في بداية كل فصل دراسي للتعريف بالنظم الأكاديمية وفهم أهداف البرنامج ونتائجه.

• تعريف الطلاب المسجلين في البرنامج بأحدث الأنظمة والموظفين المعينين حديثاً.

• تقدم الجامعة الخليجية للطلاب الإرشاد الأكاديمي من التسجيل إلى التخرج.

• يقوم المرشدون الأكاديميون بتقديم المشورة للطلاب بشأن تسلسل المقررات وإرشادهم خلال برنامج دراستهم.

• يقدم مدرس المقرر وصفاً للمقرر الدراسي في بداية كل فصل دراسي لمساعدة الطلاب على فهم الغرض من المقرر ومخرجات التعلم وطرق التقييم.

• يعلن أعضاء هيئة التدريس عن الساعات المكتبية في بداية كل فصل دراسي والتي يقدمون فيه الدعم الأكاديمي للطلاب.

• · تقديم الدعم الفني لمهام المعامل والورش.

• يتم توفير ترتيب خاصة وخطط دعم إضافية للطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة.

• يمكن الوصول إلى الإنترنت في معامل الكمبيوتر، والمكتبة وخدمة الواي فاي متوفرة في الحرم الجامعي.

• دعم التعلم الإلكتروني.

• توفير معدات التصوير.

• توفير الدعم والترتيب لحضور المتحدثين الخارجيين من التخصص.

• تقديم الدعم الفني للعمل في الأستوديوهات ومرافق برنامج الإعلام.

• يوجد ممرض طبي لحالات الطوارئ.

• يمثل مجلس الطلاب آراء الطلاب ويعبر عنها لإدارة الجامعة والكلية وإدارة القسم.

• تمثيل الطلاب في لجنة البرنامج ومجالس القسم والكليات والمجلس الاستشاري للبرنامج.

  • The Gulf University organizes an introductory meeting for newly admitted students at the beginning of each semester to introduce the academic systems and understand the program's goals and outcomes.
  • Familiarizing students who are registered in the program with the latest regulations and newly appointed employees.
  • Gulf University provides students with academic guidance from registration to graduation.
  • Academic advisors advise students on the sequence of courses and guide them throughout their study program.
  • The course instructor provides a course description at the beginning of each semester to help students understand the purpose of the course, the learning outcomes, and the evaluation methods.
  • Faculty members announce the office hours at the beginning of each semester, in which they provide academic support to students.
  • ·Providing technical support for the tasks of laboratories and workshops.
  • Additional capabilities and supports are arranged for students with special needs.
  • Internet can be accessed in the computer labs, and the library and Wi-Fi are available on campus.
  • E-learning facilities.
  • Provision of copier equipment.
  • Provides support and arranges for the attendance of external speakers of specialization.
  • Providing technical support to work in studios and media program facilities.
  • There is a medical nurse for emergencies.
  • The Student Council represents the students ’opinions and expresses them for the university administration and the college and department administration.
  • Represents students on the program committee, department and college councils, and the program’s advisory board.

CLICK HERE if Program Study Plan did not open automatically

  • الحصول على الثانوية العامة أوما يعادلها، بمعدل تراكمي لا يقل عن 60٪، وإلا يتم تسجيل الطالب في برنامج تحضيري يتضمن عددا ًمن الدورات التدريبية المسبقة.
  • اجتياز الطالب اختبار تحديد المستوى في اللغة الإنجليزية، والذي بناءً عليه يتحدد مدى حاجة الطالب من عدمها لدراسة مقررات تحضيرية، ويُعفى الطالب من أداء الاختبار عند تقديمه ما يثبت كفاءته في اللغة الإنجليزية (تقديم إحدى شهادات اللغة الدولية على سبيل المثال:
  • TOEFL (500 PBT / 61 IBT), IELTS (5.5), FCE (60%)
  • اجتياز الطالب لاختبار تحديد المستوى في اللغة العربية وأساسيات الحاسوب لتحديد مدى الحاجة إلى مقررات تحضيرية.
  • يجب على الطالب أن يجتاز المقابلة الشخصية والإعلامية أمام لجنة القبول.
  •  

  • The student must have a high school diploma or its equivalent and recognized by the Ministry of Education in the Kingdom of Bahrain. The cumulative GPA should not be less than 60%. Otherwise, the student will be enrolled in a preparatory program that includes several courses.
  • The student must have an acceptable score in any of the following: TOEFL (500 PBT / 61 IBT), IELTS (5.5), FCE (60%), or equivalent. Otherwise, he/she must sit a placement test at the Gulf University.
  • For students who do not meet the English language requirements, they must successfully pass the English courses.
  • The student must pass the following subject tests: Computer Skills, Arabic Language, and otherwise, he must register and pass the associated preparatory courses.
  • The student must pass the personal interview before the Admission Committee.

يَستهدف البرنامج إكساب الخريج المعارف اللازمة في مجال الإعلام وذلك لتلبية احتياجات سوق العمل من الكوادر الوطنية في البحرين ودول مجلس التعاون الخليجي في شتى مجالات الإعلام، وخصوصا ما يلي:  

  • الشركات والمؤسسات الإذاعية والتلفزيونية الحكومية والخاصة (معد برامج- كاتب سيناريو- محرر أخبار- مخرج - مصور تليفزيوني- منتج أفلام قصيرة- مونتير- مقدم برامج- مراسل)
  • المؤسسات الصحفية (محرر أخبار- مراسل صحفي- مصور صحفي- مخرج صحفي).
  • أقسام العلاقات العامة في المؤسسات العامة والخاصة (موظف علاقات عامة- متخصص في إدارة الاتصال المؤسسي- منظم فاعليات).
  • المواقع الإعلامية الإلكترونية.
  • وكالات الأنباء.
  • شركات الدعاية والإعلان.
  • متخصص في إدارة منصات التواصل الاجتماعي.
  • وغيرها من مهن الإعلام والعلاقات العامة المتجددة.

The program aims to provide the graduate with the necessary knowledge in the field of media to meet the needs of the labor market of national cadres in Bahrain and the Gulf Cooperation Council countries in various areas of media, especially the following:

  • Government and private companies and radio and television institutions (programmer - screenwriter - news editor - director - television cameraman - producer of short films - editor - presenter - reporter)
  • Press institutions (news editor - press reporter - photojournalist - press director).
  • Public relations departments in public and private institutions (public relations employee - a specialist in corporate communication management - event's organizer).
  • Media websites.
  • News agencies.
  • Advertising companies.
  • Specialist in managing social media platforms.
  • And other renewable media and public relations professions.